Tuotannon suunnittelu sekä työkappaleen onnistunut ja kustannustehokas valmistus eivät synny yksin työkalutoimittajan, asiakkaan tai valmistajan toimesta, vaan kaikkien kolmen osapuolen tiiviin yhteistyön tuloksena.
Hertekin pitkäaikainen myyjä Juha Lahtinen on nähnyt tämän käytännössä jo 25 vuoden ajan:
“Suurin osa asiakkaistani on ollut minulla jo alusta asti, ja monista on tullut kavereita. Asiakassuhteiden hoitaminen on ennen kaikkea ihmisten kohtaamista. Pitää käydä paikan päällä, kysyä kuulumiset ja varmistaa, että kaikki toimii.”
Luottamus on isossa roolissa yhteistyössä asiakkaiden kanssa. “Asiakkaiden pitää voida luottaa siihen, että me emme jätä heitä missään tilanteessa pulaan, vaan autamme ja palvelemme”, Lahtinen kiteyttää.
Vaikka tuotantoon parhaiten sopivan ratkaisun valinnassa työkalun tekniset ominaisuudet sekä kustannustehokkuus ovat tärkeässä roolissa, on tuotannon sujuvuuden kannalta tärkeä varmistaa myös työkalujen saatavuus.
Hertekin etuna on oma varasto Suomessa, josta asiakkaalle kriittiset tuotteet ja työkalut saadaan nopeasti käyttöön – varsinkin yllättävissä rikkoutumissa pikainen toimitus säästää tuntuvasti koneen pysähtymisestä aiheutuvia kuluja.
Lisäksi pitkät asiakassuhteet mahdollistavat sen, että asiakkaan tuotanto tunnetaan hyvin, kuten Lahtinen nostaa esille: “Pitkä asiakassuhde tuo varmuutta meille ja asiakkaalle. Me tiedämme, millaisia työkappaleita konepajalla valmistetaan ja mitä se vaatii.”
Näistä lähtökohdista on sujuvampaa tuoda kehitysehdotuksia sekä nähdä, mitkä uudet työkalut kullekin asiakkaalle erityisesti sopivat ja mitä etuja niillä voidaan saavuttaa.
Vaikka vakiotyökalut ovat useimmiten arjen ratkaisu, tuotannossa tulee säännöllisesti vastaan tilanteita, joissa tarvitaan kustomoitu työkalu. “Usein tavoitteena on saada esimerkiksi tarkkuus ja toleranssi paremmaksi yhdistämällä useamman työkalun ominaisuuksia yhteen”, Lahtinen kuvailee.
Kustomoitu ratkaisu toteutetaan aina yhteistyössä asiakkaan, työkalutoimittajan ja työkaluvalmistajan kanssa. Asiakkaan ja tuotannon tarpeiden pohjalta toimitamme työkaluvalmistajalle työkalusta piirroksen, jonka pohjalta valmistaja toteuttaa työkalun.
Monesti räätälöidyt työkalut mielletään vain isojen konepajojen ja suurien sarjojen tuotannon ratkaisuiksi, vaikka todellisuudessa niistä saadaan hyötyjä myös pienemmän mittakaavan tuotannossa. “Riittää, että työkappaletta valmistetaan toistuvasti, silloin kustomoitu työkalu voi jo tuoda etuja esimerkiksi kustannussäästöinä”, Lahtinen korostaa.
Kustomoidun ratkaisun ansiosta työ onnistuu yhdellä työkalulla sen sijaan, että tarvittaisiin kolme, mikä säästää työkalujen hankintakustannuksia sekä lyhentää koneistusaikaa.
Tuotannon kehittäminen on jatkuvaa hienosäätöä, jossa yksittäisten työkalujen lisäksi ratkaisevaa on yhteistyön toimivuus. Pitkäaikainen yhteistyö mahdollistaa sujuvan arjen ja antaa pohjan myös uusien ratkaisujen kehittämiselle.
Asiantuntemuksen ja konepajan tuotannon tuntemisen kautta voidaan asiakkaalle tarjota ratkaisuja täysin uusista näkökulmista. Tehokkain ratkaisu löytyy joissain tapauksissa muualta kuin mitä asiakas aluksi odotti – esimerkiksi työstön aikana ilmenevien ongelmien juurisyyn paikantaminen vaatii usein kokonaisuuden eri osien huomiointia.
Yhteinen tavoite on löytää ratkaisu, joka todella toimii käytännössä. Parhaassa tapauksessa haasteen korjaaminen onkin yksinkertaisempaa ja kustannustehokkaampaa kuin miltä ensin vaikutti.
Lopulta tuotannon onnistuminen ei riipu vain yksittäisestä työkalusta, vaan siitä, että työkalutoimittaja, asiakas ja valmistaja löytävät ratkaisut yhdessä pitkäjänteisen kumppanuuden kautta.